Ge tydlig information om barnets behov
I Sverige är ansökan om skolskjuts för barn med funktionsnedsättning en process som involverar flera parter.
Du ansöker i den kommun där barnet bor. Ansökningsblankett brukar finnas på kommunens webbplats eller hos skolskjutsansvarig på barnets skola. Du måste bifoga ett läkarintyg som visar att barnet har behov av skolskjuts.
Oftast är det kommunens skolskjutssamordnare som hanterar ansökan. När ansökan är beviljad lämnar skolskjutssamordnaren över uppdraget åt den transportör som utför resorna i kommunen.
Det finns inga nationella vägledningar för vårdnadshavare eller kommunen om vilken information som behöver lämnas om barnet och barnets behov för att resan ska bli så trafiksäker som möjligt.
För att säkerställa att barnet får en lösning som passar och blir trafiksäker är det viktigt att ha en dialog med kommunen och ge utförlig information kopplat till barnets transportbehov.
De flesta kommuner har ingen rutin för att lämna vidare information från vårdnadshavare till transportör. Förbered dig därför på att du kommer att behöva upprepa samma information för transportören.
Här är några saker att tänka på att informera om:
Barnets funktionsnedsättning
Beskriv barnets funktionsnedsättning, hur allvarlig den är och hur den påverkar barnets förmåga att resa till skolan. Berätta vilket stöd barnet behöver, till exempel i form av bildstöd eller annan tydliggörande pedagogik.
Barnets säkerhet
Beskriv eventuella säkerhetsproblem som kan uppstå i samband med resan. Finns det till exempel risk för att barnet skadar sig i samband med i- och urstigning? Risk att barnet tar sig loss från bältet under färd? Beskriv också hur dessa risker kan minskas och hur eventuella nödsituationer bör hanteras.
Barnets transportbehov och möjliga lösningar
Beskriv vilken typ av transport som skulle vara lämpligast för barnet. Ett barn med en fysisk funktionsnedsättning kan till exempel behöva ett specialanpassat fordon, medan ett barn med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan ha behov av andra anpassningar som ledsagare eller specialbälte. Hur ska förflyttning i och ur fordonet göras och på vilket sätt?
Om transportören skulle upptäcka att något inte fungerar i samband med skolskjutsen behöver vårdnadshavare, kommun och transportören gemensamt komma fram till en lösning.